Hoe Smals meewerkt in de strijd tegen wantoestanden onder pakjesbezorgers

De slechte werkomstandigheden bij pakketbezorgers zijn al meermaals pijnlijk duidelijk gemaakt. De ‘pakjeswet’ moet uitbuiting, zwartwerk en andere mistoestanden bij koerierbedrijven tegengaan. En het project ‘BELparcel’ maakt van die wet een realiteit. Zo kunnen duizenden pakketbezorgers rekenen op een minimumloon, worden ellenlange werkdagen vermeden en wordt eerlijke concurrentie gewaarborgd. Er komt een registratieplicht bij het BIPT en ook een rapportageplicht. Zo is transparantie in de transportketen verzekerd, ook bij onderaannemers of bij zelfstandige koeriers.

Hélène Berchmans legt uit wat de rol van Smals is in dit verhaal.

Als we horen over informatie- en rapportageverplichting, dan lijkt het een erg zware administratieve belasting voor alle koerierbedrijven omdat er enkele ‘cowboys’ actief zijn.

BELparcel kadert in de maatregelen om oneerlijke concurrentie en sociale fraude tegen te gaan. Wanneer je een pakje bestelt, krijg je een mail of bericht in je app en kan je de levering van A tot Z volgen. De beschikbare data geven transparantie voor de klanten. Het is de bedoeling om even transparant te zijn wat betreft de werkomstandigheden van de koeriers (pakketbezorgers). Het project verloopt in verschillende fases en wordt stap voor stap uitgerold zodat de bedrijven zich kunnen klaarmaken om die informatie automatisch door te geven. Zo ver zijn we vandaag uiteraard nog niet, maar de administratieve inspanning kan op die manier sterk beperkt worden.

We kijken hier veel ruimer dan de pakjessector. Ook in de schoonmaak-, verhuis, bewaking- en vleessector is strijd tegen oneerlijke concurrentie en fraude nodig.

Wat heeft Smals reeds voorzien en wat zal er nog komen?

Smals bouwde voor de betrokken leden1 twee websites. Een eerste site is puur informatief. Daar vinden de koerierbedrijven verduidelijking van wie welke verplichtingen heeft, welke timing er voorzien is… Op de tweede site kunnen ze aan hun verplichtingen voldoen via een online service. Zo krijgt de overheid zicht op de hele keten van onderaannemers en de tijdsregistratie van de pakketbezorgers.

Welke teams hebben meegewerkt om tot dit resultaat te komen?

Het lijstje met de teams die niet betrokken werden, is wellicht korter. Er zijn natuurlijk de klantenbeheerders, de business analisten, het SLA-team en de usual suspects die meewerken bij het maken van een website. Denk maar aan de teams ‘UX Service Design’, ‘WebAgency’, Bucom… En natuurlijk het ontwikkelteam Belparcel (Florence, Andy, Stefan, Jan, Laurent, Tiele, Caroline, Karim, Emmanuel, Eskinder, Taki, Julien). Maar we gingen hier veel verder en konden rekenen op de hulp van teams als ‘Digital Document Services’, Casemanagement en Transversaal Procesbeheer, Transversaal Team, de Aankoopdienst… En vergeten we niet de technische expertise van de CPT, de architecten, middleware-medewerkers en de collega’s die instaan voor de componenten die hergebruikt werden. We maakten immers dankbaar (her)gebruik van e-Box, User Management, Acces Management, Wave… De site is overigens beschikbaar in 4 talen. Dat doe je niet zonder de hulp van de Taaldienst. Bovendien loopt het totale programma nog door tot 2026. Dit lijstje is nog niet ten einde.

Waar zit ReUse in dit project?

We kijken hier veel ruimer dan de pakjessector. ReUse is immers één van de strategische assets van Smals. Ook in de schoonmaak-, verhuis, bewaking- en vleessector is strijd tegen oneerlijke concurrentie en fraude nodig. Smals bouwt hier een platform waar de verschillende sectoren gebruik kunnen van maken.

Welke impact heeft dit project op het dagelijks leven?

De chauffeur van PostNL, maar ook de fietskoerier van Deliveroo of Uber Eats krijgen dankzij deze dienst eerlijke werkvoorwaarden. En ook in de andere genoemde sectoren zullen de medewerkers een betere sociale bescherming krijgen dankzij deze generieke bouwstenen. 

Comments are closed.