Waarom Change Management gebruiken? Ontdek onze podcast om dat te weten te komen (2’39”):
Transcriptie van de podcast:
Roel Biermans is Chain Service Manager bij Smals. Hij is overtuigd van de waarde van Change Management. Hij gebruikte deze methode met zijn teams in het kader van de vervanging van EDE (Elektronisch Dossier) door een nieuwe documentbeheer, geïntegreerd in de werkomgeving van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.
Wat is het doel van het Phase out project EDE?
EDE is het huidige documentbeheer dat uitgefaseerd wordt in de RSZ om te komen tot een nieuw documentbeheer dat volledig geïntegreerd is in de Werkomgeving.
Hoe heeft Change Management jullie geholpen bij de uitvoering van dit project?
Via Change Management hebben we vanaf het begin de business betrokken in de verandering die deze phase out teweeg zou brengen.
Wat zou er zonder Change Management anders zijn geweest?
Ik denk dat we meer weerstand gehad zouden hebben om te evolueren naar een nieuw document beheersysteem. Er was de Sense of Urgency dat EDE soms niet werkte naar behoren. Maar daarnaast moest ook de visie verduidelijkt worden dat met een documentbeheersysteem in WO de dossierbeheerder een meer volledig beeld zal krijgen op zijn dossier en zo ook de klant beter ten dienste kan zijn.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om Change Management te gebruiken?
Het idee van Change Management is gegroeid tijdens het programma Werkomgeving zelf. Ik denk dat inmiddels in Smals voor de grote programma’s Change Management meermaals gebruikt wordt. Voor het nieuwe documentbeheer in WO zijn we een stap verder gegaan en hebben we speciaal voor Change Management een aparte CPL gevraagd die zich enkel bezighoudt met het beheren en het opvolgen van de business en de integratie in het nieuwe systeem.
Welk advies zou je geven aan degenen die geïnteresseerd zijn in Change Management?
In de service Werkomgeving hebben we allen het kleine boekje van John Kotter doorgenomen. En ik denk dat dat interessant kan zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in Change Management. Het is “Our Iceberg Is Melting”. Het is heel kort en het geeft dadelijk weer waarom Change Management zo belangrijk is.
Wij danken Chain Service Manager Roel Biermans voor zijn getuigenis over het nut van Change Management. Andere collega’s zullen er wat meer over vertellen.
Comments are closed.