Het standpunt van François-Xavier Michel

François-Xavier Michel is Interaction Designer in het team UX | Service Design. Hij was zeer actief in de organisatie van de workshop. Hier zijn zijn reacties.

Wat vind je van deze ervaring met het organiseren van zo’n workshop? Wat heb je ervan geleerd?

“Het heeft me verschillende dingen geleerd over verschillende aspecten. Het eerste aspect was teamwork. Het was de eerste keer in ons team, in het UX & Service Design Team, dat we allemaal samen een workshop organiseerden. Te beginnen met de definitie van de doelstellingen, want we doen geen workshop om een workshop te doen. We hebben ze allemaal samen gedefinieerd. We werkten uit hoe de dingen gingen gebeuren. Dan was er de voorbereiding. Dat was veel werk. Opnieuw konden we echt samenwerken. Meestal worden workshops georganiseerd met twee of hooguit drie mensen uit het team. Hier werkten we er allemaal aan.”

Met hoeveel zijn jullie in het team? 

“We zijn met 10, min of meer. Het was fijn om met een gemeenschappelijk doel te werken. Er was veel voorbereiding omdat het een grote workshop was. Wij hebben een aantal panelen ontworpen. We zorgden ook voor naamkaartjes om de groepen op de dag zelf heel intuïtief te maken, want als er zoveel deelnemers zijn, heb je niet echt het recht om fouten te maken.

En op de dag zelf zorgden we ook voor de animatie. In teams van twee beheerden we kleine groepjes tijdens bepaalde activiteiten, of de algemene animatie wanneer iedereen samen was. Deze transversale aanpak van het team was echt geweldig. 

Een ander zeer interessant punt was het werken aan een workshop die 60 mensen zou ontvangen. Het was de eerste keer voor mij. Over het algemeen zijn we meer in workshops van zes tot acht personen. Het is helemaal niet dezelfde voorbereiding of dezelfde dynamiek. Het was echt heel interessant. We moesten verschillende aspecten beheren: de hele groep verwelkomen, de doelstellingen uitleggen, waarom we daar zijn, hoe we die doelstellingen gaan bereiken en dan de kleine groepen verdelen, ze faciliteren en ervoor zorgen dat alles heel vlot verloopt. Aangezien er veel beweging was, was dat niet altijd gemakkelijk. Maar ik denk dat we er goed in geslaagd zijn. Dus ook dat was een zeer interessant en lonend punt. Het laatste interessante punt, en niet het minste, was het ontmoeten van mensen van onze dienst. Want we zijn een grote dienst. We waren met ongeveer zestig mensen. Er waren veel mensen waarvan ik alleen de stem kende. Dus het was ook een kans om mensen te ontmoeten met wie we aan projecten werken.”

Hartelijk dank.

“Graag gedaan.”

1 2 3 4 5 6

Comments are closed.