Het standpunt van verschillende gesprekspartners van het eJDSS-team

Catherine Schoetter, Chain Service Manager:

“Het eJDSS-team is ontstaan in 2005. Toen zijn we een groot project gestart, “Portaal 2005”. Het voornaamste doel ervan was om de stabiliteit en beschikbaarheid van de toepassingen van de portaalsite van de sociale zekerheid te verbeteren. Er werden meerdere subprojecten ingevoerd, waarvan een in verband met het eigenlijke ontwikkelaspect. Het eJDSS-team is het verlengde van deze projectfase.

eJDSS en het SIC (Service Introduction Center) zijn de twee operationele teams die ontstaan zijn vlak na Portaal 2005. Vandaag speelt eJDSS een essentiële rol door een verzameling tools te bieden aan de ontwikkelteams waarmee ze hun dagelijks werk zo goed mogelijk kunnen uitvoeren.”


Guy Van Hooveld, directeur van de dienst Toepassingsontwikkeling & Projecten:

“eJDSS verschaft een absoluut noodzakelijke dienst waardoor de ontwikkelteams efficiënt kunnen werken. Het biedt aan de ontwikkelaars een toolbox met krachtige producten die op de markt erkend worden. Steeds meer van onze leden willen gebruikmaken van hun diensten. En terecht! eJDSS biedt professionele steun die gepaard gaat met een uitgebreide kennis van de sectoren van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg.

De tussenkomst van het team zorgt voor een gunstige standaardisering van de tools en processen, bij de instellingen en tussen de instellingen onderling. De laatste jaren hebben we een enorme stijging vastgesteld van de scope op het vlak van klanten en diensten.”


Nicolas Nicaise, Assistent Chain Service Manager:

“De infrastructuurgerelateerde businesses evolueren naar een grotere taakautomatisering. Deze evolutie is broodnodig voor de groei en stabiliteit van onze infrastructuur. Ze zorgt er bovendien voor dat de business van ontwikkelaars en systeembeheerders nauwer bij elkaar aansluiten. We hebben het nu bijvoorbeeld over infrastructuurontwikkelaars.

eJDSS speelt een cruciale rol om deze evolutie te ondersteunen. Het ondersteunt de infrastructuurteams door de nodige tools en bijstand te verschaffen voor deze transformatie. Dit verloopt via goed gekende tools van eJDSS, zoals GIT, maar ook via de ontwikkeling van nieuwe competenties die specifiek zijn voor de infrastructuurbusinesses. De automatiseringstool Ansible is daar een voorbeeld van.

Een centraal supportteam hebben is voor Smals een echte troef. eJDSS is sterk aanwezig in de ontwikkelteams, maar het heeft ook al meerdere keren zijn nut aangetoond bij infrastructuurprojecten. “


Laurent Deleers, Chain Project Leader:

“Het eJDSS-team levert zeer goed werk. Ik werk heel graag met hen samen. Ze zijn oplossingsgericht en luisteren naar de behoeften.”


Frederik Libert et Hannes De Clercq, gedetacheerd bij het eHealth-platform:

“eJDSS is wat ons betreft een noodzakelijk team binnen Smals.

Het voorziet voor onze development een aantal cruciale componenten en daarnaast, minstens even belangrijk, zijn ze steeds bereid om mee te werken aan oplossingen voor zaken die nog niet voorzien zijn of niet zoals we zouden willen.

Frederik Libert

Dat heeft uiteraard zijn limieten, vergt tijd en hangt vaak af van veel factoren en samenwerking met nog andere teams, maar we kunnen er steeds op vertrouwen dat dat opgevolgd wordt en ze hebben goede contacten om zaken gerealiseerd te krijgen.”

Hannes De Clercq


Belangrijkste tools voorgesteld door eJDSS

ToolsGebruik
ArtifactoryRepository management (Docker, Jar, War, Ear,…)
ConfluenceDocumentatie
DeployWHDeploymenttool
Drush / PhingTools voor de build van PHP-projecten
GitlabBeheer van de broncode, review code
JenkinsContinue integratie
JiraOpvolging issues, Agile-opvolging
MavenStructuur Java-projecten, compilatie,…
SonarMetriek voor de kwaliteit van de broncode
TestlinkFunctionele testing

1 2

Comments are closed.